Už viac ako rok na Slovensku platia pravidlá proti šíreniu koronavírusu. Na úrovni firiem to pre mnohých znamenalo prechod na home office. Prvotné očakávania krátkeho lockdownu sa nenaplnili a práca z domu sa stala štandardom. Dni sa predĺžili na týždne a mesiace.
Osobné stretnutia nahradili videohovory, mail a chat. S nimi prišli aj nenápadné riziká, ktoré sa naplno prejavili až časom. Jedným z nich je tzv. online únava, resp. únava z home office. Týka sa nový pracovný syndróm aj vás?
Poznajte svojho nepriateľa
Pred pandémiou bola možnosť pracovať z domu vítaným benefitom, dokonca až rozhodujúcim faktorom, ktoré ovplyvňovali výber zamestnávateľa. “Prácu z domu, ešte pred epidémiou, bolo možné vnímať ako benefit z mnohých dôvodov: striedanie s normálnym pracovným režimom a home office 1 – 2 dni v týždni bola príjemná zmena. Človek nebol sociálne izolovaný, mohol ísť normálne von s kamarátmi alebo rodinou, doma pracoval väčšinou sám, partneri boli v práci, deti v škole, takže mal pokoj a súkromie na prácu,” vysvetľuje psychologička Mgr. Dagmar Šimkovicová.
V približne rovnakom období minulý rok sa ľudia tešili z prechodu na prácu z domu, ktorá im umožnila pokračovať v zvyčajnom vykonávaní pracovných úloh. Pôvodnú radosť s pribúdajúcimi mesiacmi, a stále sa predlžujúcimi opatreniami, vystriedala nepohoda a čoraz intenzívnejšie sa skloňuje pojem online únava.
Z benefitu je príťaž
Čo spôsobilo otočenie vnímania práce z domu o 180 stupňov? Činnosti, ktoré sme boli zvyknutí vykonávať v reálnom čase a osobnom kontakte s kolegami, odrazu riešime v digitálnych vodách online sveta. Stretnutia a rozhovory prebiehajú cez rôzne online nástroje, nie okolo stola v zasadacej miestnosti či pri kávičke v kancelárii. Digitálne stretnutia sa stali rutinou, miestami až strašiakom. Tento prechod a zmena denného režimu sú samé o sebe náročné.
Problém tkvie práve v trvaní tohto riešenia a v neurčitej budúcnosti. Človek je tvor prispôsobivý a krátkodobo sa vie adaptovať, ale dlhodobá záťaž si skôr či neskôr vyberie svoju daň.
Úlohou zamestnávateľov je zaujímať sa
Internetom kolujú žarty o tom, že firmy organizujú za každú cenu online stretnutia, ktoré mohli vybaviť e-mailom. Dôležitú úlohu v tomto procese preto zohrávajú zamestnávatelia, ktorí môžu situácii pomôcť zavedením istých hraníc.
Psychologička odporúča: “V prvom rade by sa mal zamestnávateľ úprimne zaujímať o svojich zamestnancov, to znamená počúvať ich a vnímať. Mali by ho zaujímať ich názory a potreby. Často sa stáva, že “šéf” minimálne pozná náplň a náročnosť práce zamestnanca aj z pohľadu obsahu, aj času. Musia byť jasné kompetencie a zodpovednosť každého zamestnanca, vrátane nadriadeného. To znamená, kto čo robí, za čo je zodpovedný, ale aj s kým sa môže poradiť, kto mu pomôže, ak treba. A to bez kriku, urážok a neprimeraných komentárov. Vyhnete sa množstvu problémov v budúcnosti – konflikty, zbytočné výpovede, chyby v práci a pod.”
Ako sa prejavuje online únava?
Dôležité je zdôrazniť, že únava z home office nie je oficiálne uznaná diagnóza, aj keď príznaky má podobné syndrómu vyhorenia.
GS Anxiolan s levanduľou, 60 tabliet
- Na 2 mesiace
- Novinka
GS Magnesium + VITAMÍN B6, 100 tabliet
- Super cena
“Problematikou príčin online únavy (z angl. Zoom fatigue), sa zaoberajú vedci zo Stanfordskej univerzity,” vysvetľuje Mgr. Šimkovicová. “Online prezencia si vyžaduje zvýšenú koncentráciu pozornosti a nepretržité sústredenie na tváre kolegov, pri skupinových videohovoroch je nemožná paralelná komunikácia. Obmedzuje tiež niektoré neverbálne signály, mimika tváre je iná ako v osobnom kontakte, chýba gestikulácia, postoj tela a podobne. Sledujeme, ako sa tvárime, odhaľujeme časť súkromia a osobného priestoru. Videohovory sú náročnejšie na pozornosť pri technických problémoch, napr. synchronizácia zvuku s obrazom.”
Spôsob vedenia videohovorov v niektorých firmách otvára zamestnancom príležitosť vyriešiť súčasne ďalšie pracovné úlohy. Práve tzv. multitasking je vyčerpávajúci, teda ak počas hovoru robíme inú činnosť, napr. odpisujeme na e-maily. “Naša psychika je nastavená tak, že sa plne sústrediť vieme na jednu činnosť. Aj keď to zvládneme inak, zvyšuje sa únava a chybovosť,” vysvetľuje psychologička. “Multitasking, pokiaľ ho robíte kvalitne, v dlhodobom pohľade zanechá množstvo neurotických a psychosomatických ťažkostí. Zdôrazním najmä poruchy spánku, chuti do jedla, nervozita, podráždenosť, apatia, bolesti chrbta, očí a pod. Ak ho robíte povrchne, zhoršuje sa kvalita výkonu a chybovosť,” dodáva.
Ako ďalšie príznaky nepohody môžeme pozorovať:
- pokles pracovnej produktivity – pozorujete na sebe, že už nezvládate toľko telefonátov, mailov, vybavených úloh a stoja vás viac úsilia.
- ťažšie sa sústredíte, zabúdate – myseľ vám uteká a neviete sa koncentrovať na práve vykonávanú úlohu, robíte chyby z nepozornosti, zabúdate na úlohy a termíny.
- frustrácia – predstava najbližšieho online stretnutia vo vás vyvoláva značné nepohodlie, cítite sa nesvoji, ťažko hľadáte motiváciu.
Zbystrite pozornosť a online únavu nepodceňujte
Našli ste sa v opisoch jednotlivých príznakov? Vedomým prístupom a nastavením pravidiel môžeme sami sebe pomôcť predchádzať pocitom frustrácie z každej novej pozvánky na videohovor.
Najlepším „liekom“ na vyčerpanie z home office je účinne mu predchádzať, a to dôslednou psychohygienou a fyzickou aktivitou.
Psychologička odporúča 6 základných pravidiel:
- Hovory by mali trvať nie viac ako hodinu, potom prestávka minimálne 20 – 30 min.
- V prestávke robte inú činnosť ako psychickú – prejdite sa, urobte si jedlo, umyte riad a pod. Hlava si potrebuje oddýchnuť.
- Zúčastniť sa iba nutných hovorov. Čo môžete vybavte e-mailom, chatom, telefonicky.
- Ak je to možné, vyhnite sa multitaskingu.
- Dohodnite sa na vypnutí kamery, ak je to rušivé.
- Nechajte si poradiť s technickými problémami od iných, nemusíte ovládať všetko.
Vezmite si voľno
Aj práca z domu je práca a po nej je nevyhnutný oddych. Ak máte takúto možnosť, zoberte si dovolenku. Aj zopár dní oddychu od práce môže mať blahodarné účinky. Preventívne si môžete brať deň voľna aj v opakujúcich sa intervaloch a vyhradiť si čas na offline aktivity.
Komunikujte s kolegami, nadriadenými
Ak u seba zbadáte symptómy únavy z online meetingov, obráťte sa na svojich kolegov či nadriadených. Ťažkosti človeka sa náročne odhaľujú cez videohovory, často o nich vie teda len on sám. Dajte najavo, že čosi nie je v poriadku – slušne a vecne.
“Nebojte sa odmietnuť menej dôležitý videohovor. Dohodnite si termín s ostatnými kolegami alebo šéfom na stretnutie, kde prekonzultujete všetky ťažkosti a požiadavky. Navrhnete nový spôsob práce a vyskúšate, či to funguje. Táto zmena vyžaduje ešte veľa trpezlivosti a ohľaduplnosti v spoločnej komunikácii,” uzatvára Mgr. Šimkovicová. Nebojte sa hovoriť, možno budete prekvapení, s akou otvorenosťou sa stretnete.
Dôležité je pred príznakmi online únavy nezatvárať oči. Na duševné zdravie a pohodu nesmieme zabúdať.
Nie sú pridané žiadne komentáre.
Pridať komentár
Súvisiace produkty
GS Anxiolan s levanduľou, 60 tabliet
- Na 2 mesiace
- Novinka
GS Magnesium + VITAMÍN B6, 100 tabliet
- Super cena
Mohlo by Vás zaujímať
Skrytá hrozba v cievach. Čo by ste mali vedieť o trombóze?
Všimli ste si, že v poslednom čase vám častejšie opúchajú nohy? Sú citlivé, až bolestivé na dotyk, prípadne...
Nečakaný ochranca nervového systému. Ako súvisí vitamín D so sklerózou multiplex?
Keď sa povie skleróza multiplex, mnoho ľudí si ako prvé predstaví staršieho človeka, ktorý trpí zábudlivosťou. Ani jeden...
Echinacea poteší imunitu a zdravie dýchacích ciest
Aj napriek stabilnému pokroku v oblasti modernej liečby sa čoraz viac ľudí vracia k tradičnej medicíne a objavujú silu výťažkov...
Komentáre
Vložiť komentár